با حضور هیئت‌مدیره انجمن مس ایران برگزار شد؛ هم‌اندیشی طرح جامع مس کشور با تشکل‌های صنایع پایین‌دستی مس و رویکرد بررسی چالش‌ها و فرصت‌های توسعه‌ای

این نشست با حضور آقایان حسام مقدمعلی معاون طرح‌های توسعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، علی رستمی مشاور ایمیدرو و مجری طرح توسعه زنجیره مس ایران، وحید اسلامیان عضو هیئت‌مدیره انجمن مس ایران، محمدجواد واعظی نایب رئیس کمیته پایین‌دستی انجمن مس ایران، علی هوشمند رئیس کمیته پایین دستی انجمن مس ایران، ابوالفضل صالح‌آبادی دبیر انجمن مس ایران، فرشید سلطان‌زاده مشاور ایمیدرو در طرح جامع مس کشور( شرکت فلزات و مواد آرمان آتورپات ) و حمید مرادی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران برگزار شد.

در این جلسه با مرور مطالعات طرح جامع مس کشور توسط مشاور طرح، نظرات اعضای انجمن مس، سیم و کابل، مقاطع برنجی، مدیران سازمان ایمیدرو و مشاور طرح جامع مس در خصوص چالش‌های موجود در توسعه صنایع پایین دست مس کشور و فرصت‌های توسعه‌ای در این بخش از صنعت ارائه شد که چکیده موارد مطرح‌شده بدین شرح است: 
آقای هوشمند: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، خرید غیررسمی صنایع نهایی صنایع مصرف‌کننده پایین‌دست مس به دلیل عدم پرداخت مالیات، مشکلات جابجایی پول در امور بین‌المللی و کمبود نیروی انسانی متخصص از چالش‌های اصلی توسعه صنایع پایین‌دست عنوان‌شده است .
آقای صالح‌آبادی: تعمیق طرح جامع مس در بخش پایین‌دست صنعت و تلفیق آن با مطالعات فعلی که به‌زعم ایشان بیشتر بالادست صنعت را مدنظر داشته است، به شناسایی دقیق‌تر چالش‌ها و فرصت‌های توسعه‌ای در پایین‌دست صنعت منجر شده و در این زمینه راهگشا خواهد بود. وجود تعرفه صادراتی، خرید غیررسمی صنایع نهایی مصرف‌کننده پایین‌دست مس به دلیل عدم پرداخت مالیات به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های موجود است.
آقای اسلامیان: اجرایی شدن قانون مالیات بر درآمد صادرات به‌عنوان مهم‌ترین چالش است و صنایع پایین‌دست مس، درصورتی‌که حمایت‌هایی از جانب دولت مانند تأمین دانش فنی از منظر ماشین‌آلات و تکنولوژی هم در صنایع پایین و هم در صنایع نهایی مصرف‌کننده، برند سازی و … صورت گیرد قابلیت توسعه در کشور را دارد.
آقای واعظی: انجام مطالعات دقیق پایین‌دستی در ادامه سند جامع مس باهدف تدوین یک استراتژی در توسعه صنایع پایین‌دست پیشنهاد می‌شود که لازم است در این مطالعات وضعیت ایران در صنایع نهایی مصرف‌کننده مانند خودروهای الکتریکی و غیره به‌طور ویژه موردبررسی قرار گیرد.
آقای مرادی نیز ضمن تشکر از کیفیت مطلوب مطالعات فعلی طرح جامع مس بر انجام مطالعات جامع پایین‌دست به‌صورت مجزا تأکید کردند و به‌زعم ایشان با توجه به بسته بودن بستر صادرات و عدم وجود صنایع مصرف‌کننده در داخل، زمینه توسعه صنایع پایین‌دست در کشور در حال حاضر فراهم نبوده و صرفاً انجام یک مطالعات و تدوین یک سند مکتوب برای آیندگان را کافی دانسته‌اند.
آقای رستمی نیز با ذکر قرارگیری ایران بر کمربند جهانی مس و لزوم تکمیل زنجیره ارزش در کشور، توسعه صنایع پایین‌دست و فعال کردن ظرفیت‌های موجود در کشور و همچنین توسعه صنایع مصرف‌کننده نهایی را پیشنهاد دادند و در انتهای جلسه با مدیریت راهبری آقای مقدمعلی نسبت به جمع‌آوری چالش‌ها و تصمیم‌گیری در خصوص تداوم همفکری سازمان ایمیدرو با تشکل‌های بخش خصوصی به‌منظور شناسایی فرصت‌های توسعه و رفع چالش‌های بخش پایین‌دست صنعت اقدام شد که نتایج آن به شرح زیر است:
۱- ارسال مطالعات طرح جامع به اعضای شرکت‌کننده در جلسه و مسئول اجرا آن مشاور طرح جامع مس است.
۲- مقرر شد در خصوص شناسایی فرصت‌های توسعه‌ای و رفع چالش‌های بخش پایین‌دست صنعت مس کشور، با همکاری فعالین این حوزه، یک شرح خدمات جهت انجام فصل مجزای مطالعات طرح جامع تحت عنوان سند توسعه پایین‌دست یا سند تاب‌آوری پایین‌دست مس در توسعه تدوین شود. به‌طوری‌که در این فاز از مطالعات صرفاً به صنایع پایین‌دستی زنجیره‌ مس پرداخته شود و در ذیل آن بحث تضاد منافع صنایع بالادست و پایین‌دست نیز موردبررسی قرار گیرد. مسئول اجرا ارائه پیش‌نویس اولیه توسط مدیریت صنایع معدنی به اعضا گروه
۳- مقرر شد با توجه به گسترده بودن حوزه‌های موجود در صنعت پایین‌دست مس، تعداد محدودی از آن با توافق همگان تفکیک‌شده تا در ذیل سرفصل‌های فاز مذکور مطالعات طرح جامع موردبررسی قرار گیرد. مسئول اجرا آن اعضای گروه جلسه آتی هستند.
۴- مقرر شد در خصوص چالش‌های ذکرشده، ازجمله قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، تعرفه صادراتی کالای ساخته‌شده، مشکلات جابجایی پول در امور بین‌المللی، کمبود نیروی انسانی ناشی از درآمد پایین در این حوزه ،تصویب قانون مالیات بر درآمد صادرات، عدم وجود دانش فنی (ماشین‌آلات) جهت توسعه صنایع پایین‌دست و همچنین صنایع مصرف‌کننده نهایی و غیره مهم‌ترین عارضه‌ها با توافق حضار نهایی شود تا توسط سازمان ایمیدرو به استحضار مسئولین وزارت صمت و دیگر بخش‌های حاکمیت برسد و مسئول اجرا و پیگیری اعضای گروه جلسه آتی هستند.
۵- مقرر شد در جلسه آتی نگاه و نحوه تدوین بسته خروجی طرح جامع مس کشور توسط مشاور طرح با سایر مدعوین به اشتراک گذاشته شود و مسئول اجرا و پیگیری مشاور طرح هستند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید